Digitalizarea poate oferi oportunități pentru trecerea la un sector al transporturilor mai sustenabil în Europa. Acestea includ soluții pentru poluarea aerului, zgomot, accidente și timp pierdut în aglomerație și creșterea emisiilor de gaze cu efect de seră. Însă, potrivit unei analize a Agenției Europene de Mediu (AEM), aceste beneficii depind de modul de implementare a soluțiilor digitale. În plus, trebuie avut în vedere și modul în care astfel de soluții afectează cererea globală de transport.
Publicat în luna mai, raportul se concentrează pe digitalizarea sectorului transporturilor din Europa, un sector-cheie a economiei UE. Acordul verde european are ca obiectiv reducerea cu 90% a emisiilor de gaze cu efect de seră legate de transporturi până în 2050. Însă, până în prezent, acesta s-a dovedit a fi unul dintre sectoarele cele mai dificil de decarbonizat.
Transformarea digitală a societății schimbă și modul în care funcționează sistemul de mobilitate din Europa. Potrivit raportului, digitalizarea poate afecta eficiența transporturilor, infrastructura, nevoile energetice și politicile. Efectele sale sunt însă încă incerte și depind în mare măsură de evoluția cererii de transport. Până în prezent, creșterea cererii de transport a contrabalansat câștigurile de eficiență tehnologică, cum ar fi scăderea consumului de combustibil.
O oportunitate clară oferită de digitalizarea sistemului de mobilitate este volumul de date și informații noi pe care îl oferă. Acestea pot fi utilizate pentru a fundamenta politici mai eficiente, care pot sprijini trecerea la un sistem de mobilitate mai durabil și echitabil. În plus, mobilitatea automatizată ar trebui să contribuie la siguranța și accesibilitatea transportului de călători.
Raportul integral al AEM poate fi citit pe site-ul oficial la acest link.
Mai multe articole de acest gen, din categoria EUROPA.
Credit foto: The Hill